22 - 24 November

Vrijdag 29 november

Nadat we vandaag na het werk uit Groningen naar Leer zijn vertrokken, kwamen we daar nog net voor donker aan en tot onze verrassing nog plek genoeg op de CP. We hadden zelfs hetzelfde leuke plekje als twee weken terug, met vrij uitzicht.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd en het inmiddels wel donker was geworden, zijn we de stad ingelopen. Wat een ervaring was dat. Alle straten in de binnenstad doen mee, overal standjes, alles schitterend verlicht. Aan het begin stond een enorm reuzenrad, en ja, daar moet je natuurlijk in om Leer by night van bovenaf te zien. Wat was dat schitterend, het was net vuurwerk, zoveel hoge bomen waren behangen met lampjes. Overal zag je de mooi versierde straten, prachtig gewoon.

Toen we weer veilig en wel beneden stonden eerst maar eens een glühwein gedronken. Heerlijk dat was al weer een tijd geleden.

Daarna verder gewandeld, veel stands met leuke rommel en nog meer met glühwein, wurst, pizza, chocola, pannenkoeken, gegrilde champignons en bloemkool, te veel om op te noemen. Ook de verschillende, speciaal voor de kerstmarkt gebouwde torens en huizen.

Na een paar uur te hebben rondgesjouwd en diverse bekers glühwein verder gingen we weer naar de camper. Wat een belevenis. Toch heel anders dan in Nederland.

Zaterdag 30 November

Vanmorgen rustig aan gedaan en na de koffie eerst naar de lidl gelopen voor een paar boodschappen. Het weer was geweldig. Terug  bij de bus besluiten we om weer naar de kerstmarkt te gaan want die willen we ook bij daglicht wel eens goed bekijken. We beginnen weer in het reuzenrad om het bij daglicht ook te zien. Wat een prachtig uitzicht was dat. Het weer werkte ook mee, zonnig en strak blauw. Deze keer konden we alles goed bekijken en na een halve meter wurst mit brot en een bak gegrilde champignons hebben we staan genieten van de kop van een rendier dat nog aan een gebouw hing en precies meebewoog op de kerstliederen die hij zong. Heel komisch. Ook de grote toren met 3 verdiepingen met de 3 koningen die allemaal in hun eigen tempo ronddraaiden met hun voorstelling trok veel bekijks.

Het was druk en gezellig en dit hele spektakel duurt gewoon een maand lang en steekt wel heel erg af tegen de povere kerstmarkten die wij in Nederland hebben gezien

Leer is een gemeente in Oost-Friesland gelegen in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Het ligt aan de Leda die bij Leer in de Ems uitmondt. De stad is oorspronkelijk ontstaan aan de noordkant van de rivier de Leda maar is geleidelijk uitgebreid tot aan de oevers van de Ems en daardoor ook voor zeeschepen bereikbaar. Leer noemt zichzelf de poort van Oost-Friesland vanwege de infrastructurele verbindingen in alle windrichtingen. Het heeft een jachthaven, een museumhaven met historische schepen maar het grootste deel van de haven is voor de commerciële vrachtscheepvaart. In de stad bevinden zich enkele 17e – 18e eeuwse huizen die vanwege hun bouwstijl vaak Hollands aandoen. Ook zijn er een aantal historische kasteeltjes.

Zondag 01 december

Vandaag lekker uitgeslapen en genoten van ontbijt en koffie.

Wimjan heeft de camper verzorgd en Paulien binnen alles weer op de juiste plek geborgen en de bus rijklaar gemaakt.

We tanken nog even diesel, scheelt toch 10 cent met de pomp in Nederland dus dat is weer verdiend.

We rijden met een strak blauwe hemel en veel zon weer naar huis.

We hebben genoten van Leer en de kerstmarkt.