14 - 17 November

Vrijdag 15 november

Omdat Wimjan vandaag een lange dag inclusief diner in de stad heeft zijn we gisteravond naar de jachthaven aan de Stockholmstraat gegaan. We gaan vandaag alle twee op de fiets naar het werk en nadat Wimjan rond 21:00 uur weer in de bus was besloten we de volgende morgen naar Leer in Duitsland te gaan voor de rest van het weekend. We kiezen voor een gratis plek in het centrum.

 

Zaterdag 16 November

Vanmorgen op tijd vertrokken voor een rit van 65 km.  Naar Leer. Tegen half 11 hadden we een prachtig plekje midden in Leer gevonden op nog geen 200 m van de alt Stadt. Na ons geïnstalleerd te hebben eerst nog een bakkie gedaan en daarna de stad ingelopen om o.a. een labcache te doen die gelukt is. Een prachtige wandeling door de historische alt Stadt en we ontdekken een verrassend mooi deel van Leer. We kennen het eigenlijk alleen van de Kaufland en het moderne deel. Maar dit is echt fantastisch. We kwamen ook nog een collega van Paulien tegen, erg leuk.

 

Nu genieten we van een drankje in een leuk klein cafeetje, straks nog even verder op struun. ’t Is fris, flink veel wind en motregen, maar ja ergens moet het winterseizoen zijn intrede doen.

We lopen via allerlei leuke straatjes en langs de Leda naar het modernere gedeelte waar we in een Italiaans restaurant lekker wat eten voor we teruggaan naar de bus.

Leer is een gemeente in Oost-Friesland gelegen in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Het ligt aan de Leda die bij Leer in de Ems uitmondt. De stad is oorspronkelijkontstaan aan de noordkant van de rivier de Leda maar is geleidelijk uitgebreid tot aan de oevers van de Ems en daardoor ook voor zeeschepen bereikbaar. Leer noemt zichzelf de poort van Oost-Friesland vanwege de infrastructurele verbindingen in alle windrichtingen. Het heeft een jachthaven, een museumhaven met historische schepen maar het grootste deel van de haven is voor de commerciële vrachtscheepvaart. In de stad bevinden zich enkele 17e – 18e eeuwse huizen die vanwege hun bouwstijl vaak Hollands aandoen. Ook zijn er een aantal historische kasteeltjes.
 

Het is voor ons echt een verrassend leuke stad met mooie gebouwen, leuke straatjes, mooie muurschilderingen en leuke winkeltjes.

Zondag 10 november

Gisteravond lekker genikst en wat vlogs bekeken.

Vanmorgen nog lekker in het zonnetje de stad nog eens ingelopen voor een lekker bakkie koffie. Daarna rond 12 uur weer naar huis gereden. Het was weer genieten en we gaan hier snel weer eens komen.